Jet lag není míchaný nápoj, ale pěkná potvora

01.02.2018

Co je jet lag? Neschopnost rychle se přizpůsobit časovému posunu. Někdy se mu také říká pásmová nemoc. Pokud s tím nemáte zkušenosti, raději po dlouhém přeletu jeden až tři dny (je to velmi individuální) neřiďte auto, pozor na usnutí ve vlaku (nepřejeďte nám) a také opatrně s alkoholem. Většinou nebývá problém překonat 3 hodiny časového rozdílu, do cca 6 hodin (pokud nejste citlivější) lze jet lag kompenzovat, větší posun než 6 hodin ale zpravidla znamená riziko. Na jet lag musíte dávat pozor nejen při cestě na dovolenou, ale také při návratu, zejména když hned nastupujete do práce.

Jak se ta potvora projevuje? Může Vás potkat jeden (ale spíš více) z těchto příznaků:

  • vyčerpanost
  • únava
  • bolest hlavy
  • žaludeční potíže (nechutenství, nevolnost)
  • dehydratace organismu
  • dezorientace
  • nespavost
  • podrážděnost
  • stres
  • úzkost
  • přecitlivělost
  • snížená koncentrace.


Co pomůže? Je to u každého jiné - dlouhá chůze, rychlé najetí pravidelného usínání, malá dávka melatoninu, bylinky, někomu dvě deci vína na usnutí.

Dobré je se na cestu připravit. Upravte jídelníček. Omezte pití kávy v odpoledních a večerních hodinách. K večeři si dejte něco lehkého, dobře stravitelného.

  • kdy spát - vždy mějte dostatek spánku. Pokud letíte přes den, pořádně se doma před letem vyspěte a snažte se jít na let odpočatí (nebalte věci na poslední chvíli, nepracujte do pozdní noci apod.). Pokud letíte v noci, jděte si doma ještě před odletem na pár hodin zdřímnout, ať po letu nemáte velký spánkový deficit. Po příletu se snažte co nejdříve přizpůsobit novému času - vydržte být vzhůru podle toho, kdy nastává noc v dané destinaci
  • co jíst - během letu nejezte těžká, mastná jídla, po letu je vhodné dát si něco výživného, co ale moc nezatíží trávicí systém a není to suché - doporučuji různé kaše, polévky, v teplém podnebí je skvělá dužina z mladého kokosu (tzv. kokosové masíčko)
  • co pít - během letu i po něm co nejvíce pijte nealkoholické nápoje (nemíním ale Coca-Colu a podobné slazené limonády), doporučuji hlavně vodu, čaje (bylinkové, zelené, z čerstvého zázvoru) a v teplém podnebí ochlazující kokosovou vodu z mladého kokosu
  • co do letadla - základem je pohodlné oblečení a boty na cestu (oblečení volnější, vzdušné, boty pohodlné a volnější, které se dají snadno vyzout) a do příručního zavazadla přibalte další užitečné vychytávky, které najdete zde


Vybrali jsme z Vašich osobních tipů:

Delší lety si naplánujte (pokud to jde) s maximálně 1 mezipřistáním.  Ihned po nastoupení do letadla si změňte čas na hodinkách - na čas cílového místa. Za letu střídejte různé činnosti - filmy, hudba, knihy, psaní, spánek, odpočinek, protažení, cvičení ... Pokud Vám nevyhovuje obyčejný "letadlový" čaj, vezměte si s sebou pár sáčků s Vaším oblíbeným, mátu nebo nakrájený čerstvý zázvor, a nechte si během letu zalít svůj (nespotřebovaný zbytek raději nechte v letadle). Dobře pečujte o své oči, brýle a kontaktní čočky. Pokud máte možnost, dopřejte si po přistání krátké zdřímnutí - ale ne víc, než hodinku. První hodiny v destinaci se snažte strávit na čerstvém vzduchu, nejlépe v přírodě. První den dopřejte trochu klidu a odpočinku, nechte své tělo přivykat na nový rytmu spánku, aktivit a jídla. To se týká i příletu z dovolené  - nechte si také alespoň 1 den volno, abyste nemuseli hned druhý den do práce. Pozor, na někoho jet lag dopadne až třetí den po cestě, když už si myslí, že je v pohodě a minul ho.

No a co podle nás na jet lag příliš nefunguje? Alkohol a kofein za letu  - zvyšují dehydrataci. Řada cestovatelů ale naopak přísahá na skleničku vína. Prát se s tím, nespat - nesnažte se být za každou cenu v letadle vzhůru, naopak co nejvíce odpočívejte. Celý let sjíždět filmy - modré světlo displejů narušuje tvorbu melatoninu. Prášky na spaní - pokud to jde, zkuste to bez nich. Když to bez nich nejde, tak opravdu s rozumem, bez alkoholu a určitě po konzultaci s lékařem. Melatonin ve větších dávkách nebo dlouhodobě. Nikotin - zkuste cigaretu při cestě vynechat, pokud nejste těžký závislák. 

Na webu je spousta dobrých článků, případě se zeptejte svého lékaře.


(tabulka s příznaky: web Dr. Axe, obrázky: open clipart)